Werkwijze

Omdat Linda niet de eerste de beste muziekschool is en haar werkwijze heeft door ontwikkeld zijn de volgende zaken interessant om te weten wanneer je bij haar je zangles volgt. Het belangrijkste moto is: 'kom bewust naar de les'.

Kom bewust naar de les

Wat is bewust naar de les? Weet waar je mee bezig bent! Ik wil niemands tijd en geld verdoen en jij wil dat waarschijnlijk ook niet. Zorg ervoor dat je weet waarom je naar de les komt, bereid een lied voor, bereid vragen voor, weet welke techniek je wilt leren. En nu komt het gekke: zelfs als je dat even niet weet. Je weet niet wat je wilt leren, maar je wilt het wel, dat is ook goed! Zelfs als je even lekker alle stress er uit wil zingen, ook een goed doel. Zangles bij Linda is geen wekelijkse repetitie of training. Een individuele les is een coaching in wat jij wilt leren. Vaste lestijden neigen soms naar een verzanding van een ritme, zona 'ja, ik ga maar, want het is nou eenmaal afgesproken.' Het volgende belangrijke punt is dus:

Wat wordt er van mij verwacht als beginner?

Als je nog nooit iets gedaan hebt met zingen, je bent een echte beginner. Ik verwacht van je dat je jezelf de tijd gunt om te wennen. Geef jezelf een paar lessen de kans om te 'acclimatiseren'. Neem de tijd om te kijken wat voor jou werkt wat betreft instuderen/oefenen van je zang. Je hoeft niet meteen te verwachten van jezelf dat je van de een op de andere dag een killer-ritme hebt in oefenen. Ga alsjeblieft ontdekken wat bij jou (wensen) past, niemand legt je verder iets op. Zoiets heeft tijd nodig en is nooit verloren tijd.
Als je eenmaal weet wat je wilt en je hebt een doel voor jezelf gevonden, dan neem je het heft in handen. Toon initiatief en begin eigen projectjes. Maak het leuk!

Geen vaste lestijden

Er zijn geen vaste lestijden voor individuele lessen. Je plant je eigen lessen in via je online account (zie hieronder), wanneer het jou uitkomt. Er zijn geen vaste lestijden of abonnementen, enkel jouw motivatie om ergens aan te gaan werken.

Hoe werkt dat dan?

Er zijn verschillende mogelijkheden, hier zijn een paar voorbeelden van hoe huidige leerlingen les volgen:
A.
- gaat bij haar zelf te rade wat ze nodig heeft en wat ze wil leren. De eerste stap is haarzelf thuis aan het zingen krijgen, om zo ervaring in zingen op te bouwen. Ze plant een les in en bespreekt met Linda wat het plan kan zijn. Met wat tips en de afspraak om een paar lessen vooruit te boeken, zodat ze een stok achter de deur heeft probeert ze zo in een ritme te komen. Na een tijdje weet A. het ritme en het lef om te zingen goed op te bouwen. Tussendoor stuurt ze filmpjes naar Linda die ze interessant vindt en vult ze haar playlist aan met liedjes die haar leuk lijken om te zingen. Inmiddels plant ze de ene keer een les van een half uur waarin ze aan techniek wil werken en daarna een les van 45 min, waarin ze liedjes wil oefenen.
M.
- Plant maandelijks een les voor haarzelf in. Soms komt ze met haar dochter mee. Ze plannen dan een duoles. Haar dochter zit ook in een zangclubje met 2 andere meiden van haar leeftijd. Zij komen tweewekelijks bij elkaar.
L.
- Leert zichzelf thuis piano. Zingt wanneer hij het nodig heeft en plant af en toe een les om een nummer te laten horen en daar tips over te krijgen.
E.
- Wil auditie doen voor 'the voice' en wil graag met Linda haarzelf daar voor klaarstomen. Er zijn verschillende rondes, dus ze plant de lessen tussen de audities door. Soms een uur, soms een half uur.
P.
- Zit in een band en wil af en toe als hij nieuwe nummers heeft met Linda een nieuw nummer instuderen.
J.
- Ze heeft 4 jaar lang elke week zangles gehad en was toen zeker genoeg om op een bandje af te stappen. Een half jaar heeft ze geen zangles ingepland. Daarna merkte ze dat ze door het zingen met de band, niet meer aan haar eigen nummers en zachtere stem toe kwam en is ze dat via de zangles ook weer op gaan pakken. Daarvoor komt zo eens in de 3 weken.

Waarom is dat?

Weet dus waarvoor je naar elke les komt. Ben voorbereid. Je proces van leren zingen en het een onderdeel laten zijn van je leven is er eentje om zelf in handen te hebben. Weet zelf wat je wensen zijn, wat je wilt leren. Zelfs als dat voor jou betekent dat je wekelijks lekker even wat liedjes wilt zingen om stoom af te blazen. Ik ben er voor jou om je in AL je zangwensen te begeleiden, maar JIJ moet weten welke wensen dat zijn. Mocht je dat nog niet weten? Start dan je onderzoek. Geef het aan. Belangrijk is dat jij in beweging blijft.

Wat moet ik nog meer weten hierover?

Nou, goed om ook te weten is dat je niet alle weken van het jaar je individuele les kunt plannen. Dit komt omdat Linda dan bezig is met het geven van haar workshops. Je zou dus in die week met een workshop mee kunnen doen of even wachten voor een individuele les. Gelukkig is het zo, dat je nog steeds leert, ook al heb je geen les. Ik kan het niet genoeg benadrukken dat je zelf in beweging moet blijven. Dat is de enige manier om te leren en vooruit te komen. Als zingen een onderdeel van je leven is, zorg dan dat je op meerdere vlakken met zingen bezig kan zijn. Ga bij een koor, doe workshops, ga bij een bandje, ga optreden, ga samen met vrienden muziek maken!

Een eigen account

Wat is dat?

Elke leerling krijgt bij Linda een online account. Met je online account kun je:
- zelf je lessen inplannen en beheren
- zelf je teksten uploaden en gebruiken in je les
- zelf je teksten downloaden en voorzien van aantekeningen
- mp3's van karaokebanden en eigen opnames beluisteren en downloaden
- je huiswerk bekijken

Groepslessen en workshops

Wat is het aanbod?

Linda werkt met verschillende groepslessen en workshops om leerlingen zoveel mogelijk te ondersteunen om meer zang in hun leven te krijgen.

Zo zijn er 'workshops live' (met bijhorende groepsles) en 'workshops online' waarin je geleidelijk aan muziekgenres ontdekt, alle zangtechnieken leert en alles wat je nog meer moet weten van zang. Al deze workshops samen omvatten de lesmethode en visie op zingen van Linda. Een belangrijk onderdeel daarvan is jou het podium bieden wat je nodig hebt. Deze workshops kun je dan ook afsluiten met een performance van je liedje op een podium met publiek. Het proces van een solo zingen en het performen is een belangrijk onderdeel in Linda's lessen.

Daarnaast heb je 'singing in the chapel', waarbij Linda met jou en andere deelnemers een meerstemmig nummer gaat instuderen...in een kapel! Plezier en de ervaring van samen zingen staat voorop.

En vers van de pers komen er steeds meer groepslesjes over houding, adem, ontspannen, gezamenlijk een nummer instuderen, een genre uitpluizen, noem maar op!

Al deze lessen en workshops zijn terug te vinden in de shop.

Waarom?

- leren van anderen
- even niet alleen focus op jezelf
- op een andere manier inspiratie krijgen
- meer zang in je leven
- mensen leren kennen met een gedeelde interesse in muziek
- je leeft pas als je samen deelt!

Ik wil graag benadrukken hoe belangrijk het is om SAMEN muziek te maken en verbinding vinden met anderen. En dat geldt voor ALLE LEEFTIJDEN! Beide locaties zijn fijne plekken om elkaar te ontmoeten, te verbinden en samen muziek te maken.
Door middel van zangclubjes (tot 15 jaar), duolessen en groepslessen. En wat levert het een boel op!

- Door iemand anders te zien en horen en daar feedback op te kunnen geven en daar over te kunnen praten in een groep creëert inzicht, motivatie en inspiratie.
- Ook het leuke van samen zingen, samen klinken, samen delen, schept vertrouwen, zelfvertrouwen, vreugde en het zet processen in gang die je in je eentje niet zou hebben.
- Een stok achter de deur met oefenen,
- De lessen zijn goedkoper.
- Je leert op een andere manier en voor de meesten geld ook: sneller. Ik kan zo nog even doorgaan...

Kun je dan niets leren van individuele lessen? Ja zeker wel, je volgt dan een persoonlijker traject, wat ook noodzakelijk is in de meeste gevallen. Vooral als je een bepaald doel voor ogen hebt. MIJN ADVIES is dat, als je er ook maar een beetje voor open staat, je zeker moet overwegen om duolessen en individuele lessen af te wisselen.

Wat zijn de voordelen?

- Door iemand anders te zien en horen en daar feedback op te kunnen geven en daar over te kunnen praten in een groep creëert inzicht, motivatie en inspiratie.
- Ook het leuke van samen zingen, samen klinken, samen delen, schept vertrouwen, zelfvertrouwen, vreugde en het zet processen in gang die je in je eentje niet zou hebben.
- Een stok achter de deur met oefenen,
- De lessen zijn goedkoper.
- Je leert op een andere manier en voor de meesten geld ook: sneller. Ik kan zo nog even doorgaan...

Kun je dan niets leren van individuele lessen? Ja zeker wel, je volgt dan een persoonlijker traject, wat ook noodzakelijk is in de meeste gevallen. Vooral als je een bepaald doel voor ogen hebt. MIJN ADVIES is dat, als je er ook maar een beetje voor open staat, je zeker moet overwegen om duolessen en individuele lessen af te wisselen.

Wat zijn de mogelijkheden?

- Bijv. de ene week een individuele les en de andere week een duo- of groepsles.
- Of het ene half jaar duolessen volgen en het andere half jaar individuele lessen volgen.
- Of een paar duolessen in het jaar plannen, zonder vaste regelmaat.
- Met minimaal 3, maximaal 4 zangers een nummer instuderen en daarvoor een groepsles plannen

Dus voor de huidige leerlingen: Heb je altijd al eens een nummer meerstemmig willen uitproberen met anderen? Kijk in mijn rooster en plan dan via je account een paar duo- of groepslessen in op de tijden die daarvoor beschikbaar zijn! Weet je zo niet met wie je een duoles zou kunnen volgen? Dat is geen probleem. Geef het aan en ik ga voor je meezoeken.

De 5 'wijsheden'

Investeer om te leren

  1. Blijf in beweging: Het leven is leren, in beweging blijven is vooruitgang, als je stil gaat staan roest je vat en wordt het steeds moeilijker om 'fris' te blijven. Blijf weg van gewoontes, blijf dapper, blijf kritisch, zo blijf je alle uitdagingen in het leven aankunnen. Misschien heb je een situatie of gevoel wat je bij die situatie kreeg, weggestopt en (misschien op dat moment terecht) op slot gezet. Vroeg of laat, als je in beweging wilt blijven zul je toch dat slot er af moeten halen en het moeten leren voelen.
  2. Heb vertrouwen
  3. Sta open, laat je inspireren. Er zijn zoveel artiesten die een gevoel of gebeurtenis hebben omschreven, die muziek er van hebben gemaakt, om met de situatie om te kunnen gaan. Ze hebben het geuit en ze zijn de situatie aangegaan. Door heel de popgeschiedenis zijn er al 1000-en gevoelens omschreven. En de nummers die jou aanspreken of die jou raken, kunnen jou informatie bieden. Soms hoor je ineens de tekst van een nummer, of voel je het nummer ineens aan, het laat je niet meer los. Het zou zomaar eens iets over jezelf kunnen zeggen. Het zou zomaar eens kunnen zijn dat het je helpt om dingen te verwerken en los te laten.
  4. Volg je eigen inspiratie: Begin met vragen voor wat je nodig hebt
  5. Creeer, manifesteer in jezelf